Vai al contenuto principale

1922 / 2022 Total Modernism Continuity, Discontinuity and the Experimental Turn
International Conference | 18-20 May 2022, Torino

Mercoledì 18 maggio 2022 ore 08:30
Pubblicato: Martedì 17 maggio 2022
Immagine

18-20 May 2022, TORINO
Università degli Studi di Torino
Cavallerizza Reale - 9, Via Verdi
Aula Magna Cavallerizza | https://unito.webex.com/meet/matteo.bafico
Aula Multifunzione Cavallerizza |  https://unito.webex.com/meet/francesca.quey
Rettorato dell’Università di Torino - 17, Via Po

Sala Biblioteca Graf | https://unito.webex.com/meet/a.grosso

Program

  • 8:30-9:00 Registration
    Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
  • 9:00-9:30 Welcome Address
    Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
    Giaime Alonge, Vice-Rettore alla Ricerca
    Donato Pirovano, Direttore del Dipartimento Studi Umanistici
    Virginia Pulcini, Vice-Direttrice alla Ricerca, Dipartimento di Lingue e letterature straniere e culture moderne
    Giuliana Ferreccio, Direttrice Centro Studi “Arti della Modernità”

9:30-11:00 Opening Plenary
Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
Chair: Giuliana Ferreccio (Università di Torino)
9:30 Jean-Michel Rabaté (University of Pennsylvania), Modernism and Totality
10:00 Peter Nicholls (New York University) Rites of Spring: 1922 and 1822
10:30 Discussion

  • 11:00-11:30 Coffee break Convitto Café - 8D, Via San Francesco da Paola
  • 11:30-12:45 Parallel Sessions 1A-1B-1C

1A Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
1B Cavallerizza Reale, Sala Multifunzione - 9, Via Verdi
1C Rettorato dell’Università di Torino, Sala Biblioteca Graf - 17, Via Po

  • 12:45-14:30 Lunch break (on your own)
  • 14:30-15:15 Plenary
    Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
    Chair: Federico Vercellone (Università di Torino)

14:30 Pier Giuseppe Monateri (Università di Torino), “The Age of Anxiety”: Modernism and the Legal Min
15:00 Discussion

  • 15:15-15:45 Coffee break Convitto Café - 8D, Via San Francesco da Paola
    15:45-17:30 Parallel Sessions 2A-2B-2C

2A Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
2B Cavallerizza Reale, Sala Multifunzione - 9, Via Verdi
2C Rettorato dell’Università di Torino, Sala Biblioteca Graf - 17, Via Po

  • 17:30-18:30 Round Table on Historical Modernisms: Aesthetics, Time, Politics, ed. by Jean-Michel Rabaté and Angeliki Spiropoulou
    Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
    Jean-Michel Rabaté (University of Pennsylvania), Angeliki Spiropoulou (Peloponnese University - University of London), Peter Nicholls (New York University), John Greaney (Goethe University Frankfurt), Christopher Bush (Northwestern University)
  • 20:30 Conference Banquet Restaurant “La Badessa” - 17, Piazza Carlo Emanuele II

  • 8.30-9.00 Registration
    Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi

9:00-10.30 Plenary
Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
Chairs: Jean-Michel Rabaté (University of Pennsylvania), Franca Bruera (Università di Torino)
9:00 Sara Crangle (University of Sussex), Accursed Poet, Accursed Muse: On Feminised Avant-Gardes
9:30 Hubert Roland (Université Catholique de Louvain), Le réalisme magique historique en Europe. Une poétique moderniste et expérimentale de (dé)stabilisation du réel

  • 10:00 Discussion
  • 10:30-11:00 Coffee break Convitto Café - 8D, Via San Francesco da Paola
  • 11:00-12:45 Parallel Sessions 3A-3B-3C

3A Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
3B Cavallerizza Reale, Sala Multifunzione - 9, Via Verdi
3C Rettorato dell’Università di Torino, Sala Biblioteca Graf - 17, Via Po

  • 12:45-14:30 Lunch break (on your own)
  • 14:30-15:45 Plenary
    Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
    Chair: Franca Bruera (Università di Torino)

14:30 Elena Galtsova (Lomonosov State University, Moscow), Le modernisme total et l’art totalitaire dans le cinéma de Sergueï Eisenstein
15:00 Bastien Mouchet (Université Lumière de Lyon 2), La ronde, la roue et le disque dans quelques œuvres collectives de 1922

  • 15:30 Discussion
  • 15:45-16:15 Coffee break Convitto Café - 8D, Via San Francesco da Paola
  • 16:15-17:30 Parallel Sessions 4A-4B-4C

4A Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
4B Cavallerizza Reale, Sala Multifunzione - 9, Via Verdi
4C Rettorato dell’Università di Torino, Sala Biblioteca Graf - 17, Via Po

  • 17:30-18:45 Parallel Sessions 5A-5B-5C

5A Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
5B Cavallerizza Reale, Sala Multifunzione - 9, Via Verdi
5C Rettorato dell’Università di Torino, Sala Biblioteca Graf - 17, Via Po

  • 9:00-10.30 Plenary
    Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
    Chair: Guido Mazzoni (Università di Siena)

9:00 Raffaele Donnarumma (Università di Pisa), Noluntas sciendi, voluntas nesciendi. Antropologia del personaggio
9:30 Émilien Sermier (Université de Lausanne), « Une année de romans, 1922-1923 » : rivalités modernistes en France
10:00 Discussion

  • 10:30-11:00 Coffee break Convitto Café - 8D, Via San Francesco da Paola
  • 11:00-12:30 Parallel Sessions 6A-6B-6C

6A Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
6B Cavallerizza Reale, Sala Multifunzione - 9, Via Verdi
6C Rettorato dell’Università di Torino, Sala Biblioteca Graf - 17, Via Po

  • 12:30-14:30 Lunch break (on your own)
  • 14:30-15:15 Plenary
    Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
    Chair: Roberto Gilodi (Università di Torino)

14:30 Thomas Macho (Humboldt, IFK Wien), Debates about the Death Drive: Nosferatu at the Zoo
15:00 Discussion

  • 15:15-15:45 Coffee break Convitto Café - 8D, Via San Francesco da Paola
  • 15:45-17:00 Parallel Sessions 7A-7B-7C

7A Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
7B Cavallerizza Reale, Sala Multifunzione - 9, Via Verdi
7C Rettorato dell’Università di Torino, Sala Biblioteca Graf - 17, Via Po

  • 17:00-18:30 Parallel Sessions 8A-8B-8C

8A Cavallerizza Reale, Aula Magna - 9, Via Verdi
8B Cavallerizza Reale, Sala Multifunzione - 9, Via Verdi
8C Rettorato dell’Università di Torino, Sala Biblioteca Graf - 17, Via Po

PARALLEL SESSIONS

  • 11:30-12:45

1A – Totality and the Fragment
Chair: John Greaney (Goethe University, Frankfurt)
Christopher Bush (Northwestern University), “minimal totalization”: European Modernist Haiku around 1922
Savina Stevanato (Università di Roma Tre), Fragmentation and Totality: Eliot, Woolf, and Worshipping the Echo
Paolo Bugliani (Università di Pisa), For a “Re-Statement of Romance”: Reclaiming Modernism’s Romantic Roots
1B – Modernism: “High and Low”
Chair: Václav Paris (City College, New York)
Ariela Freedman (Concordia University, Montreal), Hysteria, Cabaret, Climax: Orgasm and the Avant-Garde
Caroline Patey (Università di Milano), Tug of War, Tug of Love? Some Considerations on the Entangled Relation between
Modernism and the Sensational Novel, from Paul de Kock to Mary Elizabeth Braddon
Cecilia Novero (University of Otago, New Zealand), Avant-Garde Cli-Fi Avant-la-Lettre: Döblin’s Mountains Seas and Giants (1924)
1C – Modernist Dialogues
Chair: Hubert Roland (Université Catholique de Louvain)
Annalisa Federici (Università Roma Tre), Critical Responses to James Joyce’s Ulysses in French Literary Magazines of the 1920s and 1930s
Adrien Chiroux (Université Catholique de Louvain), Hesse, Woolf, and the Art of (Re)Construction

  • 15:45-17:30

2A – Totality and the Fragment
Chair: Christopher Bush (Northwestern University)
James Dowthwaite (Universität Jena), “The Country is Overbrained”: Ezra Pound and Robert Musil, the Schwarzwald
Salon and Vienna
Heidi Hartwig (Central Connecticut State University), W.H. Auden and Opera as Gesamtkunstwerk
Václav Paris (City College, New York), When Wasn’t Modernism?

2B – The Waste Land
Chair: Ariela Freedman (Concordia University, Montreal)
Carmen Gallo (Università La Sapienza, Roma), “’Tis all in pieces, all coherence gone”: T.S. Eliot, John Donne and the Anatomy of the World (War)
Wei Zhou (University of Leeds), The Return of the Soldier: Reframing Heroic Nostos in the Space of Femininity in The Waste Land
Leonardo Piana (Università di Padova), A Bard in the Trenches: David Jones as an Artist of the Waste Land
2C – Modernist Dialogues
Chair: Massimo Bonifazio (Università di Torino)
Riccardo Morello (Università di Torino), Karl Kraus und die Folgen
Daniela Nelva (Università di Torino), Der Mann ohne Eigenschaften di Robert Musil. La transizione dal “mondo di ieri” alla modernità
Arturo Larcati (Università di Verona - Universität Salzburg), L’esilio londinese nella vita e nelle opere di Stefan Zweig

  • 11:00-12:45

3A – Modernist Dialogues
Chair: Paolo Bugliani (Università di Pisa)
Marius Christian Bomholt (Universidad Alfonso X, Madrid), “Nur das Weh blieb, das Heim ist fort” Alienation and Reconciliation in the (Post-)Exilic Poetry of Hilde Domin and Mascha Kaléko
Caterina Domeneghini (University of Oxford), “The Classics Which Are Still Modern, the Moderns Which Have Become Classics”: Negotiating Modernism and the Mass Market in Twentieth-Century Reprint Series
Cinzia Scarpino (Università di Milano), Babbitt (Sinclair Lewis) and the “Anti”-High-Modernist Novel: United States-France-Italy
Eva-Sabine Zehelein (Universität Bamberg), “Architects may come, and architects may go...” (Simon and Garfunkel): Frank Lloyd Wright, T.C. Boyle, and the “Breaking of the Box”
3B – Echoes of Modernism
Chair: James Dowthwaite (Universität Jena)
Joseph Cermatori (Skidmore College, US), Walter Benjamin’s Angelus Novus Announcement One Hundred Years Later
Zakir Paul (New York University), Unfathomable Proust
Andrea Brondino (University of Warwick), Traces of Romantic Irony in Modernism and Postmodernism
Richard Hardack (UC Berkeley), Total Timescaping: The Modernist Moment in Pynchon’s Against The Day
3C – Conservative Revolutions
Chair: Stefania Sini (Università del Piemonte Orientale)
Massimo Bonifazio (Università di Torino), Modernismo reazionario. Il discorso Della repubblica tedesca di Thomas Mann
Mimmo Cangiano (Università Ca’ Foscari, Venezia), Gestalt, Gemeinschaft, Kultur: la rivoluzione conservatrice come via da destra al modernismo
Antonio Dall’Igna (Università di Torino), Il lavoro e il lavoratore secondo Ernst Jünger e Simone Weil

  • 16:15-17:30

4A – Echoes of Modernism
Chair: Zakir Paul (New York University)
John Greaney (Goethe University, Frankfurt), J.M. Coetzee, 1922 and the Proleptic Thread of Modernism
Christopher Suarez (University of Wisconsin-Madison), Teju Cole’s Global Palimpsest: Making the Modern Contemporary
Marek Makowski (University of Wisconsin-Madison), What is Experimental Literature? Formal Responses to Global Crisis in Contemporary Fiction
4B – Alternative Modernisms
Chair: Émilien Sermier (Université de Lausanne)
Isabelle Morillon (Université de Bourgogne), Regards croisés de Fritz Mauthner et Karl Kraus sur le langage
Francesca Quey (Université de Paris Cité - Università di Torino), « là réside je pense mon originalité, c’est que j’ai fouillé partout... ». Henri Michaux entre originalité et participation à la modernité
Matteo Bafico (Università di Torino - Université Paris Nanterre), « Un tohu-bohu de la vie ». Bifur au tournant des années 1920 et 1930 : une revue sur le fil du rasoir
4C – Totality and the Fragment
Chair: Luigi Marfè (Università di Padova)
Stefania Sini (Università del Piemonte Orientale), La collettiva e reciproca specificazione: sui rapporti fra le arti per il formalismo russo e dintorni
Simona Carretta (Università di Bologna), Il romanzo musicale: una risposta alla Gesamtkunstwerk
Rachele Cinerari (Università di Pisa), Il frammento in letteratura come strumento conoscitivo: come sopravvive un tentativo

  • 17:30-18:45

5A – “Peripheral” Modernism
Chair: Irene De Angelis (Università di Torino)
Abhishek Sarkar (Jadavpur University, India) T.S. Eliot and His Problems: Essays in Criticism by Bengali Modernist Poets
Ioram Melcer (Hebrew University, Jerusalem), Make It New, Tell It As It Is: Mário de Andrade, a Brazilian Modernist
Ryan Hacek (New York University), Presenting and Exhausting Ideological Totality in Hungarian Modernism and Postmodernism
5B – Modernism and the Arts
Chair: Iole Scamuzzi (Università di Torino)
Franco Arato (Università di Torino), Il teatro di Riccardo Bacchelli tra modernismo e antimodernismo
Gaia Bertoneri (Università di Torino), Luís Quintais (Universidade de Coimbra), Filmare l’indicibile, desiderare la voce: Fernando Pessoa e Luigi Pirandello
Elisabetta Fava (Università di Torino), Ridefinire il teatro novecentesco: nuove prospettive nel Doktor Faust di Busoni
5C – Alternative Modernisms
Chair: Alessandro Grosso (Université Lumière Lyon 2 - Università di Torino)
Artin Bassiri Tabrizi (Université de Strasbourg), Attualità di Gabriel Fauré: un altro modernismo?
Matilde Manara (Université de Lille), Greffages classiques : modernisme et tradition chez Paul Valéry et Rainer Maria Rilke
Claudia Cao (Università di Cagliari), Sul ruolo della saga familiare nella “battaglia dei brows”

  • 11:00-12:30

6A – Modernism and Russia
Chair: Heidi Hartwig (Central Connecticut State University)
Tatiana Smoliarova (University of Toronto), 1922-23: In Search of the Lost Rhythm
Giuseppe Tateo (Universität Leipzig), Estrangement: A Modernist Device at the Crossroads of Formalism and Anthropology
Luca Cortesi (Università Ca’ Foscari, Venezia), «Kreml’ merk». The Russian Literary Constructivist Phenomenon, Futurism and Dada
6B – Modernism and the Arts
Chair: Franco Arato (Università di Torino)
Pasquale Fameli (Università di Padova), Media ri-prodotti. Il modernismo ancipite di László Moholy-Nagy
Pierluca Nardoni (Independent Scholar), Sospendere il Modernismo: la pittura fotografica del Realismo magico
Serena Fusco (Università di Napoli “L’Orientale”), Photography, Global Modernism, World Literature: William Faulkner’s “Evangeline” and Bing Xin’s “Xiangpian”
6C – Surrealist Modernism
Chair: Benoît Monginot (Università di Torino)
Annalisa Lombardi (Università di Macerata), « Mais ce soir je suis seul » : Philippe Soupault romancier moderniste
Jessica Passos (Northwestern University - Paris 3 Sorbonne Nouvelle), Surrealist Radio and Popular Culture
Gianluigi Mangiapane (Università di Torino), Valentina Sant (Independent Scholar), Periferie esistenziali. L’innovazione artistica del flusso di coscienza fra art des fous e Surrealismo

  • 15:45-17:00

7A – Modernism and the Arts
Chair: Serena Fusco (Università di Napoli “L’Orientale”)
Ilaria Natali (Università di Firenze), Fictions of Inter- and Multimediality in the Annus Mirabilis of Anglophone Literary Modernism
Simona Porro (Università di Firenze), The Post-World War I Civilization as a “House On Fire”: The Case Of Edith Wharton’s The Mother’s Recompense
Robin V. Hueppe (Rice University, Houston), The Third Wave – A Resuscitating Perspective on the Modernist Urbanism Experiment
7B – Modernism: “High and Low”
Chair: Joseph Cermatori (Skidmore College, US)
Miguel R. Ramón (University of California, Irvine), The Smart Girl’s Kiss: Magazines, Advertising, and Identity through the character of Daisy in Fitzgerald’s The Great Gatsby
Anthony Shoplik (Loyola University, Chicago), Anita Loos’s Gentlemen Prefer Blondes and the “Colyumn”: Modernism, Sophistication, and the Middlebrow
7C – “Peripheral” Modernism
Chair: Anna Boccuti (Università di Torino)
Iole Scamuzzi (Università di Torino), Marketing One’s Roots: House of Mist by María Luisa Bombal
Alessandro Raveggi (Università Ca’ Foscari, Venezia), Leopold Bloom en el laberinto de la soledad. Identità nazionale e multilinguismo nel Joyce “latinoamericano”
Francesca Valentini (Università Ca’ Foscari, Venezia), Modernità caraibiche: meticciati, barocchismi e creolismi

  • 17:00-18:30

8A – Modernism and the Arts
Chair: Richard Hardack (UC Berkeley)
Imola Nagy-Seres (Eötvös Loránd University, Budapest), Katherine Mansfield, Greek Art, and the Early Twentieth-Century Beach Body
Nourit Melcer Padon (Hadassah Academic College, Jerusalem), The Return of the Fourth Wall and the Status of Fictive Reality
Tom Hedley (Trinity College, Dublin), (In)variance: Modern Mathematics and Metamorphosis in German Modernist Cinema
8B – Echoes of Modernism
Chair: Ilaria Natali (Università di Firenze)
Flora de Giovanni (Università di Salerno), The Annus Mirabilis of the Hogarth Press
Carlo Caccia (Università del Piemonte Orientale), Cronotopi e voci narranti nella fantascienza di Karel Čapek e di Aleksej Tolstoj
Camilla Balbi (IULM, Milano), Marcello Sessa (Università di Pisa), Un astrattismo mancato? Carl Einstein e Clement Greenberg rileggono Kandinsky
8C – Echoes of Modernism
Chair: Daniela Nelva (Università di Torino)
Giovanni Rubino (Università Roma Tre), Futurismo, Balcani e ‘cocaina’: l’avanguardia italiana sulla rivista “Zenit”, 1921-1926
Raissa Baroni (Università di Torino), Le manifestazioni sensibili dell’uomo moderno, da Simmel a Kracauer
Silvia Ulrich (Università di Torino), Dal Dada all’Impostura. Una conversazione singolare (1922)

Ultimo aggiornamento: 17/05/2022 14:12
Location: https://www.dipartimentolingue.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!